Veel gestelde vragen

Wanneer en waar is de volgende Naamlooz?

Alle actuele info staat op onze facebook groep. Heel ongezellig, facebook is ruk, maar toch.

  • 1e vrijdag van de maand in Utrecht. Vanaf 18.00, in Het Muzieklokaal.
  • 3e vrijdag van de maand in de ONEVEN maanden in Arnhem. Vanaf 16.00 in Café Babo.

Wat is naamlooz?

Naamlooz is borrelen met leuke, nieuwsgierige, creatieve mensen met een open geest. Een ‘gewone’ vrijdagmiddagborrel om te ontspannen. Een laagdrempelige, open en toegankelijke, informele borrel. Organisch en vanzelf. Op naamlooz doe je leuke dingen met leuke mensen.

Wat zijn de “regels”?

Naamlooz is altijd op vrijdag, er zijn er nooit twee tegelijk, iedereen betaalt zijn eigen drankjes en we doen niet aan zaalhuur, lidmaatschap en visitekaartjeskwartet. En het is geen netwerkbijeenkomst.

Leuk, waar kan ik me aanmelden?

Ha, wel op blijven letten he? Nergens dus. Gewoon komen… of niet. Verras ons maar.

Wat is naamlooz niet?

Naamlooz is geen organisatie. Het mag eigenlijk ook geen naam hebben, maar zonder naam ook geen domein en geen website. Eigenlijk had ik www.naamloos.nl willen hebben maar die was al bezet.

Wie betaalt de drankjes?

Vergelijk het met de kroeg induiken met een groepje vrienden. Er is geen gezamenlijke bon. Je betaalt je eigen drankjes en misschien bied je soms iemand iets aan. Wel laten we graag borrelhappen aandragen voor de hele kliek. Bij vertrek reken je je eigen drankjes af en een beetje extra voor de hapjes (en vergeet de fooi niet!).

Hoe is naamlooz ontstaan?

In juli 2005 in Amsterdam door Sanne Roemen, Meg Grant en Rogier Barendregt voor het eerst georganizonderd om gewoon een gezellige vrijdagmiddagborrel te hebben. In het najaar van 2006 was de eerste KAN (Kring Arnhem Nijmegen) borrel, in januari 2007 kwam Groningen erbij en in augustus 2007 Utrecht en de vijfde vrijdag van de maand werd vanaf februari 2008 ingenomen door Den Bosch. Utrecht is zonder pauze al die jaren onverschrokken voort blijven bestaan. KAN is in 2019 nieuw leven in geblazen door Olga en Sanne. De rest is (feb 2020) gestopt of sluimerend.

Zijn er nog meer van dit soort borrels?

Niet meer. Ooit waren alle vrijdagen ‘op’ en werden er ‘Naamlooz inspired’ borrels georganiseerd.

Hoe blijf ik op de hoogte van de borrels?

Het is niet zo lastig om de vrijdagen vooruit in je agenda te zetten, maar als je een seintje wilt krijgen dan zijn er verschillende manieren.

Is het een goed idee om ook een naamlooz in [naam stad] te organiseren?

Ja natuurlijk! Even de basics: wij vinden dat er per vrijdag maar één ‘echte’ naamlooz kan zijn. Da’s lekker duidelijk en zo krijg je dat mensen uit de ene stad ook eens naar een andere stad gaan. Het kan dus alleen op een vrijdag waarop nog geen Naamlooz is. Wil je Naamlooz organizonderen, neem contact op met Sanne. Het idee is wel dat je al een paar keer op Naamlooz geweest bent zodat je de mores een beetje kent. Het staat iedereen vrij om iets ‘naamlooz inspireds’ te organiseren. Als het regelvrij, georganizonderd en geen visitekaartjes kwartet is dan is het al snel goed. Als je ons mailt kan je jouw aankondiging ook op deze site zetten.

Ik wil graag iets organiseren voor naamlozen.

Het staat je uiteraard vrij om iets te organiseren. Het maakt niet uit wat. Een sample van je dienst, een expositie van je kunst, een uurtje verhalen vertellen, een workshop of lezing, een brainstorm, brainjam, unconference omdat je met een vraag of uitdaging zit. Wil je meeliften op de kracht van Naamlooz, dan zijn er wel voorwaarden aan verbonden. Om het in de ‘geest’ van het Naamlooz gebeuren te houden, worden Zogenaamde activiteiten georganiseerd door mensen die al actief meedoen aan de borrels. De Zogenaamde activiteiten moeten inhoudelijk nut en meerwaarde hebben voor jou en de deelnemers. Geen marketingblabla dus en geen verkooppraatjes of ellenlange powerpoints, maar brainjams en interactie.

Kan ik jullie sponsoren?

Volgens ons draait Naamlooz om persoonlijk contact, meerwaarde, menselijke maat en plezier. Wil je de ‘doelgroep’ van Naamlooz bereiken (wat die dan ook moge zijn) dan kan je gewoon naar de borrel komen en het gesprek aangaan met de aanwezigen. Heeft die interactie meerwaarde voor jou, voor je bedrijf of voor je merk, geef dan een rondje. Waarschijnlijk ten overvloede: even binnen komen vallen, flyers dumpen en verkooppraatjes afsteken wordt niet gewaardeerd. Gaat averechts werken, beloofd :-D. Wij interpreteren ‘sponsoring’ als ‘helpen’. Je kan ons dus sponsoren door kennis in te brengen, door Naamlozen een gratis Macbook te geven of een abonnement op OVFiets of boekenbonnen ofzo. 😀

Wil je een aankondiging of stukje plaatsen op de website?

Deze website is een kanaal om voor naamlozen om anderen op de hoogte te houden, te informeren, inspireren en uit te nodigen. Mensen die we vaak zien, krijgen gewoon een eigen login. Waardevolle informatie die in de geest van naamlooz is, is welkom. Je moet daarvoor uiteraard wel eerst eens of af en toe op een Naamlooz borrel geweest zijn. Stuur daarvoor een mailtje met kant-en-klare kopieerbare tekst (s.v.p. geen pdf, geen teksten die gekopieerd zijn uit Microsoft Word, alleen ‘.txt’ formaat of rechtstreeks in de mail getypt) en alle relevante gegevens naar de kartrekker van ‘jouw’ stad. Foto mag, max 250 x 250 pixels.
Voorbeelden:

  • Als je een persbericht stuurt: stuur naar de kartrekker van jou stad en licht even toe waar het om gaat. Wij zijn geen reguliere media, geen redactie dus dat is ons niet altijd meteen helder wat je met een persbericht wilt
  • Stukje over jezelf, wie je bent, je passies. Mag ook je bedrijf zijn maar geen marketing blah
  • Uitnodigingen voor jouw workshops, brainjams, open-inloop dingen of feestje.
  • Informatie en nieuws rond ondernemerschap.
  • Aankondigingen van exposities.
  • Aankondigingen van evenementen van derden (leuk als Naamlozen korting kunnen krijgen!)
  • Alles wat je ontdekt of geleerd hebt waar wij door geïnspireerd kunnen worden.
  • Alle vragen waar je in je eentje niet uitkomt.
  • Oproepen voor deelnemers aan projecten, meedenkers of extra handjes.
  • Jouw ervaringen op een borrel, een verhaal over een samenwerking naar aanleiding van zo’n borrel, iets over wat Naamlooz voor jou betekent.

Wil je een banner plaatsen op de website / kan ik adverteren?

Nee. Tenzij je een actieve naamloze bent en het voor een goed doel is, dan is het bespreekbaar. Of als je een cadeautje weggeeft, zoals het durftevragen boek.