Verslag naamlooz workshop acquisitie

Woensdag 22 maart gaf Laura Babeliowsky, een trouwe naamloze, een speciaal voor ons samengestelde workshop van een dag over acquisitie. Zelf dacht ik dat ik niet zoveel problemen had bij het vinden van opdrachten, en dat worstelen met continuïteit nou eenmaal bij het ondernemerschap hoort, dus dat ik daar maar genoegen mee moest nemen. Wel vind ik dat Laura hele slimme, makkelijke en bruikbare tips geeft waar ik al vaker gebruik van heb gemaakt dus met vrij hoge verwachtingen én enige scepsis toog ik die woensdag naar Amsterdam.

Een verrassende dag volgde, een inspirerende dag met grote gevolgen. Wat is er gebeurd? Nou, ik houd nogal van fladderen en van véél en van afwisseling. Ik ben bang voor focus omdat ik bang ben dat ik me ga vervelen, ik gooi mezelf liefst in het diepe, keer op keer weer het onbekende aanpakken. Ik ben bang voor klanten die zeggen ‘Wij willen een crm systeem maar dat doe jij niet he? Jij doet alleen dingen met internet’. Dus hou ik het breed en vaag als ik mezelf introduceer.
Ik maak het mijzelf zo niet makkelijk om me te verkopen. AUW. In al mijn arrogantie dacht ik dat focus voor iedereen belangrijk was, behalve voor mij.

Ook Denise Hilhorst heeft hier een nieuwe uitdaging in gevonden: "Eigenlijk leef ik nu een soort dubbelleven, voor de ene klant ben ik de communicatieadviseur, terwijl een ander niet beter weet dan dat ik tekstschrijver of journalist ben. Sommige klanten zouden beide van me kunnen vragen, maar zo werkt het niet. Je krijgt toch een stempeltje en dat is dan wat je bent. Als ik eenmaal voor het personeelsblad heb geschreven, gaan ze me nooit meer vragen als communicatieadviseur. Grappig genoeg heb ik in vaste dienst altijd gestreden tegen deze dubbelrol. Vandaag heb ik bij Laura een erg nuttige workshop gevolgd. Daar realiseerde ik me dat ik eigenlijk veel liever ondernemer dan inhuurkracht wil zijn!"

Wat de andere deelnemers eruit gehaald hebben? Naast het belang van een eenduidige marketingboodschap en focus denk ik dat er een paar mensen aan het denken zijn gezet over hoe ze daadwerkelijk invulling willen geven aan hun onderneming. Daarnaast zit volgens mij iedereen nu thuis of op kantoor heel concreet invulling te geven aan een stappenplan voor zijn marketing, zijn website door te nemen om te kijken of er niet in geschrapt kan worden en zijn ze op zoek naar goede software voor een weblog en een e-mailing. Zelf ben ik nu (wéér) mijn website onder handen aan het nemen om meer focus erin te brengen. Ik kijk met een andere bril naar mijn teksten en mijn aanbod. En hij is licht-roze getint…

Ik ben ervan overtuigd dat je met de handvatten van Laura op een hele effectieve manier met je marketing en acquisitie bezig kan zijn zodat je veel meer kan focussen op je inhoud van je werk, datgene waar het allemaal om begonnen is en wat je echt goed kan. Daarnaast is het erg zinvol om dit door Laura uitgelegd te krijgen want zij is verrassend scherp en prikt dwars door je weerstanden heen.  Ze begrijpt heel goed waar de pijnpunten zitten want ze is ook ondernemer en heeft dezelfde weg bewandeld.

Al met al zéker een zinvolle, inspirerende en leerzame dag! DANK aan Laura en aan de deelnemers.

Author: Sanne Roemen

Faciliteren van co-creatie, netwerk-weven en kennisontwikkeling. Zowel in bijeenkomsten als online.

2 thoughts on “Verslag naamlooz workshop acquisitie”

  1. Acquisitie workshop voor Naamlooz: het verslag

    Over mijn workshop acquisitie vorige week voor het Naamlooz-netwerk: Ik ben ervan overtuigd dat je met de handvatten van Laura op een hele effectieve manier met je marketing en acquisitie bezig kan zijn zodat je veel meer kan focussen op

  2. Focus, hmmm lastig. Gevoelens als hierboven genoemd herken ik o zo goed. Graag zou ik twee dingen willen doen en niet teveel focus: http://www.eadhome.nl en http://www.enthousiasmeren.nl Commercie in het MKB en beeld en geluid in een woning, hebben beide mijn aandacht. Door niet de een boven de ander te verkiezen hoef ik mij niet te focussen. Maar eerst de volgende uitdaging van deeltijdondernemer naar voltijd ondernemer (na de zomervakantie)! Dan weer een stap verder.

Comments are closed.