Ingezonden: There’s no marketing like new marketing. There’s no business like green business.

Ingezonden door Ritzo ten Cate:

Nieuwe marketing is hot op dit moment. Je weet wel: viral, permission en peer-to-peer marketing enzo. Hoe goed de argumenten ook zijn om te stoppen met oude marketing, de grote merken zoals Coca Cola, McDonalds en noem ze maar op, houden er aan vast. Ik wil een poging wagen ze te overtuigen.
Op inhoudelijk gronden uitleggen waarom je aan nieuwe marketing zou moeten doen, zou dé manier moeten zijn om al deze marketeers aan boord te krijgen. Maar helaas, het lukt zelfs de Seth Godins van deze wereld niet. Waarom zou het mij wel lukken?
Precies. Omdat ik vals speel. Ik gebruik een sluiproute.

Oude marketing gaat over adverteren. Het gaat over veel te veel geld uitgeven aan televisie en radio commercials. Het gaat over advertenties in de krant en op internet. Het gaat over met je naam en/of gezicht op grote abri’s en billboards staan of van die neon-verlichting. Het gaat over schreeuwen tegen onschuldige mensen, omdat je als marketeer verwacht dat ze naar je luisteren en dus wel je producten zullen kopen.

In veel gevallen werkt dat niet meer, want steeds meer mensen hebben een hekel aan schreeuwen. En bovendien: ze hebben keus genoeg. Alles wat ze willen is te vinden op internet.
Nieuwe marketing gaat over mensen naar je producten laten verlangen. Maak een mooi product, waar mensen blij van worden, vertel het verhaal op de juiste manier, voeg wat schaarste toe en go! De verhalen vertellers voegen zelf een vleugje magie toe aan hun verhaal en binnen een mum van tijd is je verhaal de wereld rond.
Helaas worden er maandelijks wereldwijd nog steeds miljarden besteed aan papier en inkt. En elke maand worden er tonnen electriciteit doorgeknald in videoscreens, billboards, neon-verlichting en noem het maar op. En waarom? Hoe dan ook is het een enorme aanslag op ons milieu.

Dus, geachte marketeers van de wereld. Stop met de ongein!

En misschien is’t een aardig idee om het geld dat je bespaart te doneren aan een goed doel of wellicht kun je’t investeren in ontwikkeling van meer duurzame producten.

There’s no marketing, like new marketing. There’s no business, like green business.

De originele blogpost plus een aantal comments is ook te lezen op mijn blog. ‘k Ben benieuwd wat je er van denkt. En: alle hulp is welkom…

Author: Sanne Roemen

Faciliteren van co-creatie, netwerk-weven en kennisontwikkeling. Zowel in bijeenkomsten als online.