Is social gaming echt de grootste gamerevolutie sinds de lancering van Pong?
Online games bundelen hun krachten met sociale netwerken en creëren zo een spelplatform voor een massapubliek. Nadat de afgelopen jaren het internet en de wijze waarop mensen communiceren en met elkaar omgaan fundamenteel is veranderd, slaat de ‘socialisering’ nu toe in de gehele game industrie. Tijdens de PICNIC Special ‘Games go Social’ op 26 september in Amsterdam, wordt dit fenomeen tot in detail belicht. Is ‘social gaming’ daadwerkelijk de grootste gamerevolutie sinds de lancering van het videospel Pong in 1972?
Casual Games breken record na record. Volgens marktonderzoeksbureau The NPD Group speelt ruim 1/3 van de mensen tussen de 6 en 44 jaar online casual games. Terwijl Facebook en Myspace strijden om de positie van het meest populaire sociale netwerk (en Facebook zichzelf uitroept tot winnaar van de dag) maken game ontwikkelaars nieuwe vrienden en flirten zij met de miljoenen gebruikers van netwerksites als Facebook, Bebo, Hi5 en Hyves. Hét thema van ‘Games go Social’ op 26 september in Amsterdam: de synergie tussen games en communities. Een volle dag met met visies, achtergronden en feiten over wellicht de belangrijkste ontwikkeling in de game-industrie sinds jaren, georganiseerd in samenwerking met PICNIC, hét belangrijkste Europeese event voor creatieven en multimedia pioniers.
De vooruitzichten zijn dat de trend ‘Games go Social’ een revolutie binnen de game en entertainment industrie teweeg brengt. Een samensmelting van games, communities en netwerken waarbij gespeeld wordt tegen én met vrienden, familie en mensen die je kent of juist niet kent. “Online sociale netwerken zijn de versnellers en knooppunten van ons digitale leven. Met vrienden gaat het niet om slechts consumeren; we creëren, leren en communiceren. We delen en geven commentaar op verhalen, foto’s, videoclips, op muziek en toepassingen, op alles wat betekenis heeft voor onszelf en voor anderen. Games worden in razend snel tempo de belangrijkste katalysator voor sociale interactie. Een game gespeeld via een sociaal netwerk of een spel met ‘social features’ verweven in het ontwerp, het is iets dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan een relatie. Zelfs als je uitgechat bent of niets meer te ‘krabbelen’ weet, games zijn een immens krachtig sociaal smeermiddel. Het is fascinerend om te zien hoe bedrijven uit de games, media en sociale netwerk industrie hun krachten bundelen om dit op een hoger niveau te brengen” zegt Jeroen Elfferich, CEO van Ex Machina, samen met PICNIC organisator van het ‘Games go Social’ event. En dan wordt het pas echt interessant. Want games versmolten met social communities zetten de traditionele console industrie op zijn kop. Via virale distributie kan dit type game razendsnel iedereen bereiken en terwijl nieuwe klanten het spel ingezogen worden, in no-time een kritieke massa bereiken.
Games go Social’ heeft een groot aantal gerenommeerde sprekers uitgenodigd. Creatieven, visionairs en industrieleiders illustreren de krachten en mechanismes achter deze stormachtige ontwikkelingen en maken de bezoeker deelgenoot van hun fascinerende inzichten, strategieën en case-studies. Zij nemen u mee op een inspirerende ontdekkingstocht langs multiplayer games, sociale netwerken en de laatste ontwikkelingen op het gebied van online gaming communities.
Met prominente sprekers van internationaal leidende bedrijven als EA, Playfish, GoSupermodel.com, Spil Games, Social Gaming Network (SGN), Zynga en Hyves biedt ‘Games go Social’ een dag vol inspirerende presentaties en dynamische panel discussies.
***
Voor meer informatie over ‘Games go Social, op 26 september in de Westergasfabriek in Amsterdam kijk op de website van Picnic of neem contact op met Susanne Waldau, telefoon: +31 648 07 07 16, email: susanneATexmachina.nl